زمان مطالعه: 4 دقیقه

لینک
2722+
بالا

حادثه 24 - عملیات نجات سنگ‌نورد ۵۱ ساله که در دیواره سنگی «دیواره عقاب ها» در کوه بیستون مجروح شده بود، با وجود اعزام دو تیم امداد کوهستان، ۱۰ ساعت به طول انجامید.

ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح جمعه پانزدهم شهریورماه، امدادگران پایگاه بیستون – کرمانشاه – در جریان حادثه سقوط یک سنگنورد در دیواره عقاب ها در کوه بیستون قرار گرفتند.

گزارش اولیه حکایت از آن داشت که مرد سنگنورد، بعد از این سقوط، دچار آسیب در پای راست شده و قادر به حرکت نیست، با این اطلاعات، تیم عملیاتی به بررسی اولیه مسیر پرداختند و از آنجا که تجربیات قبلی امدادگران نشان می داد که عملیات انتقال مصدوم بسیار سخت و نفسگیر است، دو تیم ۵ نفره از امدادگران کوهستان برای نجات مصدوم، عازم منطقه شدند.

برای رسیدن به مصدوم، امدادگران راه دشواری را در پیش داشتند، آنها باید در این مسیر ابتدا از مسیری کوهستانی صعود می‌کردند و سپس از چند دیواره صاف و سنگی عبور می کردند تا به مصدوم برسند.

یزدان اسفندیاری؛ سرپرست تیم امداد و نجات کوهستان پایگاه شهدای بیستون که در این عملیات حضور داشته است می‌گوید: عملیات بسیار سخت و نفسگیری بود، با توجه به آنکه محلی که مصدوم در آنجا حضور داشت یک دیواره سنگی بود برای رسیدن او باید علاوه بر کوهنوردی، از چند دیواره سنگی عبور می کردیم که عبور از این دیواره ها زمان زیادی می برد.

وی می افزاید: «وقتی به مصدوم رسیدیم در معاینه اولیه مشخص شد که وی از ناحیه پای راست مصدوم شده و دچار شکستگی باز است، امدادگران به سرعت دست به کار شدند و آتل بندی، بانداژ و کنترل خونریزی را انجام دادند».

اما دسترسی به مصدوم و انجام اقدامات درمانی اولیه، قسمت اول این ماراتن نجات بود و بعد از آن بود که عملیات اصلی که پایین آ‌وردن مصدوم بود کلید خورد. در این مرحله، تیم امداد و نجات مجبور بودند مصدوم را با کارگاه زنی و از طریق بسکت به پایین کوه انتقال دهند.

اسفندیاری در این باره می گوید: «ما برای انجام این عملیات، سه طول طناب عملیات فرود انجام دادیم، در این مسیر چندین بار مجبور به کارگاه زنی شدیم تا بتوانیم مصدوم را که قادر به حرکت نبود به پایین انتقال دهیم و همین مسئله باعث دشواری بسیار زیاد این عملیات شد اما سرانجام موفق به فرود شدیم و مصدوم را به بیمارستان منتقل کردیم».