زمان مطالعه: 17 دقیقه

مهران مدیری و جواد نکونام پورشه های شان را از کجا می خرند / ماجرای خودروی 24 میلیاردی که به 15 میلیارد رسید

مهران مدیری یکی از مشتریان گالری ما است که معمولا پورشه سوار می‌شود و جواد نکونام هم یکی دیگر از افراد سرشناسی است که جزو مشتریان ثابت ما محسوب می‌شود. البته مشتریانی هم داریم که فعالیت‌های اقتصادی گسترده دارند و بعضا ماهی 50میلیارد تومان سود بانکی می‌گیرند. پورشه خریدن برای این مشتری‌ها مثل خرید یک دستگاه پراید است.
25 مرداد 1398
شناسه : 14742
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/14742
5031+
بالا
یک دستگاه فانتوم به قیمت اولیه ۲۴ میلیارد تومان بوده که کاهش قیمت داشته و هم‌اکنون به 15میلیارد تومان رسیده است. یک دستگاه مک لارن هم با قیمت ۲۰ میلیارد تومان در تهران خرید و فروش شده که گفته می‌شود با آگهی شخصی به فروش رسیده است.
مهران مدیری یکی از مشتریان گالری ما است که معمولا پورشه سوار می‌شود و جواد نکونام هم یکی دیگر از افراد سرشناسی است که جزو مشتریان ثابت ما محسوب می‌شود. البته مشتریانی هم داریم که فعالیت‌های اقتصادی گسترده دارند و بعضا ماهی 50میلیارد تومان سود بانکی می‌گیرند. پورشه خریدن برای این مشتری‌ها مثل خرید یک دستگاه پراید است.

 

خودروهای لوکس و گران‌قیمت حتی در این اوضاع اقتصادی هنوز هم مشتریان زیادی دارند. اگرچه بازار خودرو هم مثل سایر بازارهای پرسود رمق چندانی ندارد، اما خرید و فروش انواع لوکس و گران خودرو، تحت‌تأثیر شرایط اقتصادی کشور نیست و طبقه مرفه جامعه برای خرید آنها مشکل چندانی ندارند. انبوه خودروهای لوکس که واژه «لاکچری» روی شیشه برخی از آنها چسبانده شده هنوز هم در اتوگالری‌های عباس‌آباد تهران به مشتریان پولدار چشمک می‌زنند و حجم معاملات خودرو در این محدوده و مبالغ شگفت‌انگیزی که روی اتیکت‌های پر زرق و برق گالری‌ها به چشم می‌خورد، نخستین نشانه‌های ادامه زندگی این بازار پول‌ساز و البته خبرساز است. بازار خرید و فروش خودروهای لاکچری در عباس‌آباد تهران مثل روزهای تابستان گرم نیست اما هنوز هم مبالغ عجیب و سرسام‌آوری بین خریداران و فروشنده‌ها رد و بدل می‌شود که با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، هر کدام از آنها یک رکورد خارق‌العاده به شمار می‌رود. درروزهایی که گرانی دلار، قیمت خودروهای لوکس را به اوج رسانده به اتوگالری‌های پر زرق و برق محدوده عباس‌آباد رفته‌ایم تا از اوضاع این بازار قدیمی با خودروهای شگفت‌انگیزش باخبر شویم.

فی به روز!

نگاه‌ گذرا به اتوگالری‌های لوکس برای پی بردن به تأثیر افزایش قیمت دلار روی بازار خودروهای خارجی کفایت می‌کند. در بیشتر اتوگالری‌های باسابقه خبر چندانی از مشتریان عادی نیست اما حضور دلال‌ها پررنگ است و بخشی از بازار تحت‌تأثیر رفت‌وآمدهای مکرر آنهاست؛ واسطه‌هایی که با ظاهر آراسته در گالری‌های مختلف رفت‌وآمد می‌کنند و در نوسان 5درصدی قیمت‌ها که حاصل نوسان قیمت ارز است، سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند. به گفته صاحب یکی از اتوگالری‌های قدیمی، نوسان قیمت مرسدس بنز SL بین 300تا 400میلیون تومان است و واسطه‌هایی که از تحولات قیمت ارز خبر دارند با خرید و فروش به موقع خودروهایی از این دست، میلیاردها تومان سود می‌کنند اما کسانی که با جو حاکم بر بازار آشنایی چندانی ندارند و گاهی بی‌گدار به آب می‌زنند تاوان سنگینی می‌دهند. به‌طور تقریبی می‌توان گفت حدود 80درصد خودروهای گران‌قیمتی که در اتوگالری‌ها به مشتریان عرضه می‌شود به همین واسطه‌ها تعلق دارد و صاحبان گالری در بیشتر موارد به دریافت کمیسیون‌های چند ده میلیون تومانی بسنده می‌کنند. روی اتیکت برخی خودروها و جای قیمت آنها با ما‍ژیک مشکی نوشته شده: «با هماهنگی مالک»؛ به این مفهوم که قیمت خودرو بعد از آخرین تماس با صاحب آن به مشتری اعلام می‌شود و ممکن است قیمت امروز با دیروز چند ده میلیون تفاوت داشته باشد. در برخی اتوگالری‌ها هم به جای قیمت خودرو نوشته شده: «فی‌ روز» که حکایت از قیمت لحظه‌ای خودروهای گران‌قیمت دارد.

پرنده‌های آهنی

بسیاری از خودروهای لوکس و لاکچری موجود در بازار آپشن‌های عجیب و غریبی ندارند و به‌نظر می‌رسد بیشتر کمپانی‌ها ارزش افزوده برند خود را از مشتریان به‌اصطلاح ماشین باز دریافت می‌کنند و مشتریان این نوع خودروها هم بهای گشت و‌گذار با یک خودروی لوکس و انگشت‌نما را می‌پردازند. بنابراین آپشن‌های بنز S 2014 با پورشه پانامرا 4S تفاوت چندانی با هم ندارند و تفاوت اساسی در نام برند و به قول ماشین‌بازها، نوع سواری آنهاست. از آپشن‌هایی که بین بیشتر خودروهای لوکس مشترک است می‌توان به «دستیار دید در شب» اشاره کرد که با استفاده از سنسورهای قوی، وجود انسان‌ها و حیوانات را در کنار جاده تشخیص می‌دهد و به راننده هشدار می‌دهد. یکی دیگر از آپشن‌های این نوع خودروها «دنده پشت فرمان» است و به راننده این امکان را می‌دهد که با انگشت‌های همان دستی که بر فرمان دارد و تنها با فشار دادن یک کلید، دنده را عوض کند. سرعت سرسام آور این خودروها را هم نباید نادیده گرفت. مثلا سرعت پورشه پانامرا به 360کیلومتر و مازراتی به مرز 350کیلومتر در ساعت می‌رسد. طراحی خودروهای لوکس هم مطابق ذائقه مشتریانی با سلیقه‌های متفاوت است؛ مثلا پورشه پانامرا با ظرافت خاص و رنگ‌های متنوع ساخته شده اما لکسوس LX 570 که قیمت کارکرده‌اش به 3میلیارد و نیم می‌رسد بسیار غول‌پیکر است و طرفداران خاص خودش را دارد.

ریشه گرانی خودروهای لوکس

تب گرانی خودروهای لوکس از یک‌سال قبل بالا رفته اما با ثبات نسبی بازار ارز طی 2ماه اخیر فروکش کرده است. با این حال صاحبان اتوگالری‌ها هنوز هم از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها که به رکود بازار خودروهای لوکس منجر شده گله می‌کنند و معتقدند این قیمته‌های نجومی واقعی نیستند. صاحب یکی از اتوگالری‌های قدیمی با نشان دادن بی‌ام‌و i8 در گوشه‌ای از گالری می‌گوید: «همین بی‌ام‌و و سایر خودروهای گران‌قیمتی که اینجا می‌بینید قیمت‌شان واقعی نیست و در خارج از کشور بسیار ارزان‌تر به مشتری عرضه می‌شود. بی‌ام و i8 که در گالری ما 4میلیارد تومان قیمت خورده در آلمان 60هزار یورو قیمت دارد که اگر با دلار 12هزار تومانی حساب کنیم می‌شود 720میلیون تومان». افزایش 2 برابری قیمت خودروهای لوکس هم برای خودش حکایت‌های عجیبی دارد. عده‌ای راه‌اندازی سامانه‌های خرید و فروش خودرو را دلیل اصلی می‌دانند و معتقدند برخی از این سامانه‌ها با مافیای واردات خودرو ارتباط تنگاتنگی دارند. نمایشگاه‌دار قدیمی راسته لوکس‌فروش‌های عباس‌آباد، سامانه‌های خرید و فروش خودرو را به ایجاد اختلال در بازار خودرو متهم می‌کند و ادامه می‌دهد: «این سایت‌ها عامدانه برای عموم مردم سهل‌الوصول شده تا قیمت خودرو بالا برود. مورد داریم که یک نفر با 5خط مختلف 5 آگهی فروش خودرو در یکی از این سایت‌ها منتشر کرده و در هر آگهی 10میلیون تومان قیمت را بالا برده است. به همین راحتی برخی از آنها که با مافیای واردات خودرو ارتباط دارند 50میلیون تومان قیمت یک خودروری خارجی را بالا می‌برند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد».

کمیسیون‌های 50میلیون تومانی

تعداد خودروهای کمیاب و گران‌قیمت در اتوگالری‌های عباس‌آباد کم نیست اما محصولات مرسدس بنز مشتریان بیشتری دارد و بازار خرید و فروش خودروهای آلمانی حسابی داغ است. گران‌ترین خودروی موجود هم مرسدس بنز S 2014 است که قیمتش به 7میلیارد تومان رسیده، اما همین مدل با کارکردهای بین 10تا 15هزار کیلومتر 5میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. رشیدی، فروشنده یکی از اتوگالری‌های قدیمی می‌گوید: «معمولا پیرمردهای پولدار سراغ آخرین مدل‌های مرسدس بنز را می‌گیرند اما جوان‌ها و به‌اصطلاح خودمان بچه‌پولدارها دست روی پورشه می‌گذارند و این خودرو هنوز هم در صدر فهرست خودروهای لوکس و پرمشتری قرار دارد». با توجه به نوسان شدید قیمت‌ها، فروش خودروهای لوکس چندان هم کار آسانی نیست و ممکن است بین 3تا 6‌ماه زمان ببرد. روال کار اینگونه است که خریدار خودروی خود را به‌طور امانت به نمایشگاه‌دار می‌سپرد و قیمتش را هم به روز اعلام می‌کند. اگر مشتری برای خودرو پیدا نشد، صاحب نمایشگاه از فروشنده می‌خواهد قیمت را کاهش بدهد تا زودتر به فروش برسد و جا برای یک خودروی دیگر باز شود. اگر هم طرفین بر سر قیمت به توافق نرسند و مشتری هم پیدا نشود، صاحب نمایشگاه خودرو را به فروشنده برمی‌گرداند. کمیسیونی که فروشنده‌ها بابت فروش هر خودروی لوکس دریافت می‌کنند قابل توجه است و به همین دلیل در بیشتر موارد با فروشنده کنار می‌آیند. آنها بابت فروش هر خودرو یک درصد کمیسیون می‌گیرند و با یک حساب سرانگشتی کمیسیون مرسدس بنز S 2014 که 5میلیارد تومان قیمت خورده 50میلیون تومان است که بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود.

کمین کلاهبردارها

مصائب نگهداری از خودروهای لوکس، روی دیگر سکه است و این نوع خودروها در همه اتوگالری‌ها لای زرورق نگهداری می‌شوند. روی خودروهای بالای 2 میلیارد تومان، برچسب‌های بزرگی با مضمون هشدار به مشتری به چشم می‌خورد. روی یکی از این برچسب‌ها نوشته‌اند: «لطفا تکیه ندهید!»؛ ماجرا از این قرار است که برخی مشتری‌ها، بعد از برانداز کردن خودروها به آن تکیه می‌دهند و مشغول حرف زدن می‌شوند غافل از اینکه تکمه‌های فلزی پشت شلوارهای جین به راحتی باعث خط و خش می‌شوند و همین خط و خش‌ها به مذاق مشتریان مشکل‌پسند خوش نمی‌آید. به جیب زدن سودهای هنگفت هم همیشگی نیست و کسانی که سابقه چندانی در بازار خودروهای لوکس ندارند به راحتی در تیررس کلاهبردارهای حرفه‌ای قرار می‌گیرند. محمدی، صاحب یکی از اتوگالری‌ها که می‌گوید از نوجوانی در این صنف فعالیت کرده می‌گوید: «کلاهبردارها شیوه‌های مختلفی دارند که یکی از آنها خرید قسطی خودرو و فروش نقدی آنها با جعل سند است. تراول‌های جعلی هم در بازار خودرو زیاد است و اگر دستگاه تشخیص اسکناس جعلی نداشته باشید به راحتی سرتان کلاه خواهد رفت. فروشنده اگر احساسی رفتار کند و منطق را نادیده بگیرد به‌شدت ضرر می‌کند. این کار حواس شش دانگ می‌خواهد». جایی که گردش مالی قابل توجهی داشته باشد و محل رفت‌وآمد پولدارها باشد معمولا در تیررس سارقان و کلاهبردارها قرار می‌گیرد. محدوده عباس‌آباد هم از سال‌های دور محل رفت‌وآمد افراد پولدار و ماشین‌بازها بوده و هنوز هم محلی برای جولان کیف‌قاپ‌هاست. آنطور که صاحبان نمایشگاه‌های قدیمی می‌گویند روزی نیست که در این راسته خبری از کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی نباشد و افراد عادی هم که قصد خرید خودروهای گران‌قیمت را ندارند و صرفا از این محدوده عبور می‌کنند از تیررس سارقان حرفه‌ای در امان نیستند.

افت قیمت 500میلیونی

سایر مبالغی که در حاشیه خرید و فروش یک دستگاه خودروی لوکس در اتوگالری‌ها رد و بدل می‌شود با قیمت‌های عجیب و نجومی این خودروها تناسب دارد. جز کمیسیون‌های چند ده میلیون تومانی، تخفیف‌های چند صدمیلیونی را هم باید به فهرست عجایب بازار خودروهای لوکس و لاکچری اضافه کرد. به هر حال فضای بازار خودرو به‌شدت رقابتی است و هر فروشنده‌ای که تخفیف بیشتری برای مشتری قائل شود، راحت‌تر محصولش را می‌فروشد و در نتیجه فرصت تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کند. مثلا در یکی از اتوگالری‌ها بی‌ام‌و i8 که 4میلیارد تومان قیمت خورده تا حدود 200میلیون تومان شامل تخفیف می‌شود، که این مبلغ برای خرید 4دستگاه خودروی داخلی مثل پراید کفایت می‌کند. صاحب یکی دیگر از گالری‌های معروف عباس‌آباد، قیمت‌های نجومی خودروهای لوکس را محصول عوامل داخلی می‌داند و می‌گوید: «همین بی‌ام‌و i8 تا پارسال 2 میلیارد و 400میلیون تومان خرید و فروش می‌شد و کسی برای خریدش ترغیب نمی‌شد اما یک‌باره قیمت پیش‌فروش آن در نمایندگی 3میلیارد و 100میلیون تومان شد و در بازار آزاد هم به 4میلیارد تومان رسید». بازار خودروهای لوکس همیشه هم پرسود نیست و گاهی اوقات واسطه‌های حرفه‌ای را هم متضرر می‌کند. بعد از کاهش نسبی قیمت دلار، میزان تخفیف‌ها بیشتر هم شده و فروشنده‌ها سعی می‌کنند با تخفیف‌های چند صد میلیونی مشتریانی را که به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند جذب کنند. مثلا مازراتی سفید رنگ 3میلیارد و 300میلیون تومان قیمت خورده اما صاحب نمایشگاه می‌گوید اگر مشتری بیاید، زیر 3میلیارد تومان هم می‌دهیم.

وقتی مدیری پورشه سوار می‌شود

قیمت خودروهای لوکس و لاکچری برای عده‌ای چندان مهم نیست و این دسته از مشتریان که عمدتا به قشر پولدار تعلق دارند برای خرید خودروهای میلیاردی از مرسدس بنز S 2014 که 7میلیارد تومان قیمت خورده گرفته تا بنز SL که 5میلیارد تومان و مازراتی و پورشه 3میلیارد تومانی و لکسوس LX 570حدود 4میلیاردی مشکلی ندارند و به گفته صاحبان برخی گالری‌ها پروسه خرید این خودروها توسط مشتریان پولدار بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد. در بین مشتریان خودروهای میلیاردی، نام افراد سرشناس ورزش و سینما هم دیده می‌شود که بعضا از شرایط موجود در سینما و ورزش هم گله می‌کنند. فروشنده جوان یکی از گالری‌ها که نمایندگی پورشه را دارد می‌گوید:« مهران مدیری یکی از مشتریان گالری ما است که معمولا پورشه سوار می‌شود و جواد نکونام هم یکی دیگر از افراد سرشناسی است که جزو مشتریان ثابت ما محسوب می‌شود. البته مشتریانی هم داریم که فعالیت‌های اقتصادی گسترده دارند و بعضا ماهی 50میلیارد تومان سود بانکی می‌گیرند. پورشه خریدن برای این مشتری‌ها مثل خرید یک دستگاه پراید است». آنطور که فروشنده می‌گوید افرادی که فعالیت‌های گسترده اقتصادی دارند و به راحتی صاحب ثروت می‌شوند در گشاده دستی هم رقیب می‌طلبند و علاوه بر پرداخت کمیسیون یک درصدی، مبلغی هم به‌عنوان انعام و دستخوش به صاحبان گالری‌ها پیشکش می‌کنند. در بازار خودروهای لوکس و گران‌قیمت، دست بالای دست بسیار است.

ماجرای خودروی 24میلیاردی

به گواه صاحبان اتوگالری‌های عباس‌آباد، گران‌ترین خودرویی که طی چند سال اخیر در این محدوده معامله شده، یک دستگاه فانتوم به قیمت اولیه ۲۴ میلیارد تومان بوده که کاهش قیمت داشته و هم‌اکنون به 15میلیارد تومان رسیده است. یک دستگاه مک لارن هم با قیمت ۲۰ میلیارد تومان در تهران خرید و فروش شده که گفته می‌شود با آگهی شخصی به فروش رسیده است. فهرست خودروهای لوکس و گران قیمت که در اتوگالری‌های عباس‌آباد موجود است و صاحبان آنها انتظار مشتریان پولدار را می‌کشند، چندان هم بلند بالا نیست. مثلا ب‌ام و M6کابریو مدل 2014،  4میلیارد تومان فروخته می‌شود. مرسدس بنز SLS بلک AMG مدل 2015 که در میانه خیابان بهشتی و در یک گالری مشهور جا خوش کرده، در بدو ورود به کشور در سال 94 بهایی 5میلیارد تومانی داشت اما حالا بیش از 10میلیارد تومان قیمت دارد. اما فراری ۴۵۸ که با رنگ قرمزش طرفداران بسیاری دارد 8میلیارد تومان قیمت دارد و یکی از آنها 2سال قبل در یکی از سامانه‌های خرید و فروش خودرو معامله شده است. همه این خودروها توسط افراد یا ارگان‌های خاص و به تعداد محدود وارد کشور می‌شوند و بعد از اخذ مجوزهای لازم پلاک خواهند شد.

ارسال نظر