زمان مطالعه: 4 دقیقه

اعتراض به حکم قصاص سرهنگ جوانمردی در پرونده قتل مهران سماک / تلاش خبرگزاری اصولگرا برای لغو حکم

صدور حکم قصاص سرهنگ جعفر جوانمردی، فرمانده انتظامی سابق بندرانزلی به اتهام قتل مهران سماک واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. یکی از این بازتابها پویش خبرگزاری فارس برای لغو حکم اعدام است.
13 فروردین 1403
شناسه : 105650
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/105650
1308+
بالا
صدور حکم قصاص سرهنگ جعفر جوانمردی، فرمانده انتظامی سابق بندرانزلی به اتهام قتل مهران سماک واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. یکی از این بازتابها پویش خبرگزاری فارس برای لغو حکم اعدام است.
سرهنگ جوانمردی فرمانده انتظامی سابق انزلی

حادثه 24 - صدور حکم قصاص سرهنگ جعفر جوانمردی، فرمانده انتظامی سابق بندرانزلی به اتهام قتل مهران سماک واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. یکی از این بازتابها پویش خبرگزاری فارس برای لغو حکم اعدام است.

خبرگزاری فارس در این باره نوشت: انتشار خبر تایید حکم اعدام سرهنگ جعفر جوانمردی فرمانده انتظامی بندرانزلی موجی از اعتراض کاربران و مخاطبان خبرگزاری فارس را به دنبال داشت.

ثبت دهها پویش، هزاران کامنت و دهها هزار امضا در سامانه «فارس من» فقط بخشی از حمایت‌ها از فرمانده سابق انتظامی بندرانزلی است.

در یکی از پویشها که در کمتر از 24 ساعت به بیش از 15 هزار امضا رسیده، کاربران از مسئولین دستگاه قضایی خواسته اند نسبت به صدور این حکم تجدید نظر کنند.

سید جعفر جوانمردی در اغتشاشات سال گذشته در حین ماموریت به دلیل شلیک گلوله‌ای ساچمه‌ای که منجر به کشته شدن فردی به نام مهران سماک شد، با تشخیص دادگاه به جرم قتل عمد به قصاص محکوم شد.

بسیاری معتقدند با توجه به اینکه این حادثه در حین ماموریت پلیس و در هنگام اغتشاشات اتفاق افتاده، حکمی سختگیرانه توسط قاضی صادر شده و عملا این موضوع منجر به تضعیف پلیس خواهد شد.

در همین رابطه با پیگیری خبرنگاران فارس از مسئولین قوه قضائیه مشخص شد این حکم قطعی نیست و به علت نقص های متعدد قرار است مجددا پرونده بررسی شود.

مسئولین قوه قضائیه اطمینان دادند که حکم صادره در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد و با تکمیل پرونده باید بررسی های جامع تری نسبت به آن صورت بگیرد.

اعدام سرهنگ جوانمردی اجرا نمی شود

در همین حال خبرگزاری فارس مدعی شد حکم اعدام سرهنگ جوانمردی متهم پرونده‌ی قتل مهران سماک قطعی نبوده و در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد.

این رسانه‌ی اصولگرا با اشاره به برخی انتقادات از صدور حکم اعدام سرهنگ جوانمردی نوشت: با پیگیری از مسئولین قوه قضائیه مشخص شد این حکم قطعی نیست و به علت نقص های متعدد قرار است مجددا پرونده بررسی شود. آنها اطمینان دادند که حکم صادره در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد و با تکمیل پرونده باید بررسی های جامع تری نسبت به آن صورت بگیرد.

جزئیات قتل مهران سماک به دست سرهنگ جوانمردی

جعفر جوانمردی، فرمانده انتظامی سابق انزلی که متهم است با شلیک گلوله مهران سماک را به قتل رسانده است در حالی که به قصاص محکوم شده بود دی ماه امسال حکمش در دیوان عالی کشور نقص شد اما در روزهای گذشته اعلام شد که  دادگاه نظامی یک قزوین به عنوان شعبه هم‌عرض رسیدگی کننده به پرونده «قتل عمد مهران سماک» حکم قتل عمد و مجازات قصاص برای متهم پرونده را صادر کرد.

۵ دی سال گذشته، خبرگزاری میزان، اعلام کرد که حکم صادره برای متهم به قتل مهران سماک، در شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارسال شده است. این پرونده در دادگاه نظامی یک گیلان مطرح بود و شعبه هم‌عرض رسیدگی کننده به آن، دادگاه نظامی یک قزوین محسوب می‌شود. این شعبه پس از بررسی و رسیدگی به پرونده، دیروز حکم خود را صادر کرد.

مجید احمدی، وکیل خانواده مهران سماک با اشاره به حکم صادر شده توسط شعبه هم‌عرض، اظهار کرد: «دادگاه نظامی یک قزوین به عنوان دادگاه هم عرض با اصرار بر مفاد رای دادگاه قبلی، رای خود را صادر کرده است، بنابراین متهم به قتل مهران سماک، به اتهام قتل عمد، به قصاص محکوم شده است.»

 

دیدگاه ها
  • احسان
    10 اردیبهشت 1403
    لطفا توی سایت کارزار توی درخواست لغو حکم اعدام سرهنگ جوانمردی شرکت کنید: https://www.karzar.net/109874

    پاسخ

  • حیران و سرگردان
    27 فروردین 1403
    در اعتراضات چندین نفر کشته شدن ،،حال فقط همین یه نفر قاتل شناخته‌اند ! ! حال این سرهنگ دیوار حقش ازهمه کوتاهتر بوده

    پاسخ

  • محمد
    22 فروردین 1403
    اگر در حین خدمت بوده و مامور نظم جامعه بوده تشویق هم لازمه ولی اگر خود سرانه اقدام کرده تنبیه ان هم در دادگاه نظامی

    پاسخ

  • بی نام
    17 فروردین 1403
    برین بابا ،سرهنگ وظیفشو انجام داد مردم نباید نظم کشورو به هم بزنن اعتراضیم هست از راه قانونیش برن دم مجلس عین ادم تحصن کنن چادر بزنن البته نه برای بی حیایی، حالا شما اصلاح طلبان مفت خور لطفا صلاح دست بگیرید به جای نیروی انتظامی برین راسک و چابهار تروریستارو متوقف کنید

    پاسخ

    • بی نام
      21 فروردین 1403
      به یک جوان تیر خلاص بزنی به جرم اینکه از باخت تیم ملی خوشحال شده، این مطابق با کدوم اصول دینی و انسانی هست!!؟ چرا قبل از کشیدن ماشه به جوانی‌اش رحم نکرد!!؟

      پاسخ

پاسخ به :
= 5-4
ارسال نظر