زمان مطالعه: 3 دقیقه

سفته ضمانت کار چیست؟ | 6 نکته کلیدی درباره سفته استخدام

سمیرا مقدسی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در این مقاله 6 نکته را درباره سفته ضمانت کار شمرده است تا اگر کارفرما از شما درخواست سفته ضمانت حسن انجام کار کرده رعایت کنید.

سمیرا مقدسی

وکیل دادگستری

27 بهمن 1402
شناسه : 101067
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/101067
378+
بالا
سمیرا مقدسی  وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در این مقاله 6 نکته را درباره سفته ضمانت کار شمرده است تا اگر کارفرما از شما درخواست سفته ضمانت حسن انجام کار کرده رعایت کنید.

حادثه 24 - سمیرا مقدسی  وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در این مقاله 6 نکته را درباره سفته ضمانت کار شمرده است تا اگر کارفرما از شما درخواست سفته ضمانت حسن انجام کار کرده رعایت کنید.

1- در سفته ضمانت انجام کار، تاریخ وصول سفته ذکر نشود!

در سفته‌های معمول که برای انجام معاملات و وصول مطالبات صادر می‌شود درج تاریخ الزامی و ضروری است. اما تفاوت مهمی که سفته ضمانت حسن انجام کار دارد این است که اتفاقا نباید تاریخ وصول نوشته شود. ذکر عبارت جهت ضمانت حسن انجام کار نشان می‌دهد که این سفته برای پرداخت مبلغ در زمان مشخصی صادر نشده و تنها نقش ضمانتی دارد.

2- نام گیرنده سفته نوشته شود!

مشخصات و نام فرد گیرنده سفته مشخص شود و اگر طرف قرارداد یک شرکت حقوقی است نام شرکت نوشته شود. در ضمن سفته می‌تواند در وجه حامل نیز صادر شود.

3- هیچ وقت سفته سفید امضاء به کارفرما ندهید!

در سفته یا در قرارداد کار لازم است حتما علت صدور را مشخص کنید؛ مثلا بنویسید بابت تضمین حسن انجام کار، بابت ضمانت قرارداد و ... درصورتی که سفته را سفید امضا به کارفرما بدهید و در قرارداد کار نیز اشاره‌ای به سفته نشده باشد کارفرما می‌تواند سفته را نقد کند و شما دلیل و مدرکی دال بر اینکه سفته صرفا برای ضمانت حسن انجام کار بوده نخواهید داشت.

4- رسید و ته برگ سفته را پیش خود نگه‌ دارید

درصورتی که مشخصات و شرایط سفته در قرارداد ذکر شده باشد نیازی به رسید نیست؛ اما در غیراین صورت حتما از کارفرما درخواست کنید در ازای تحویل سفته به شما رسید بدهد. همچنین ته برگ سفته را جدا کنید و نزد خود نگه‌ دارید؛ زیرا این ته برگ به منزله رسید قانونی و مستند سفته است. در مواردی که کارفرما از استرداد سفته خودداری کند یا هر مشکل حقوقی پیش بیاید این ته‌برگ می‌تواند به‌عنوان ادله و سند درنظر گرفته شود.

5-از سفته کپی بگیرید!

نکته مهمی که بسیاری از کارجویان آن را فراموش می‌کنند کپی‌گرفتن از سفته است. بعد از اینکه تمام موارد بالا را رعایت کردید و آن را امضا کردید حتما از سفته یک نسخه کپی بگیرید و از کارفرما بخواهید آن را امضا کند. در این صورت، اگر بعدا مشکلی پیش بیاید یا کارفرما به هر دلیلی از استرداد سفته خودداری کند شما دلیل و مدرک محکم و قانونی برای احقاق حق خود خواهید داشت.

6- در قرارداد به سفته باید اشاره شود!

در قرارداد کار حتما لازم است در مورد سفته توضیح داده شود و حتی‌الامکان شماره سفته و مشخصات آن، دلیل دریافت سفته (حسن انجام کار) و شرایط عودت سفته به کارگر و کارمند حتما در مفاد قرارداد کار درج شده باشد.

آخرین اخبار «حقوقی و قضایی» را در صفحه حقوقی و قضایی حادثه 24 بخوانید.

صفحه اینستاگرام حادثه 24 را در اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر