زمان مطالعه: 4 دقیقه

فاجعه در بیمارستان مفید / ناگفته های مرگ دختر ۶ ماهه در تحصن پرستاران / بازپرس جنایی دستور بازداشت پرستاران و پزشکان را صادر کرد

مرگ تلخ النا کوچولو در روز تحصن پرستاران بیمارستانی در پایتخت موجب تشکیل پرونده در دادسرای جنایی و بازداشت یک پزشک و دو پرستار شد.
10 آذر 1402
شناسه : 100743
منبع:
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام گوگل پلاس
لینک
https://hadese24.ir/news/100743
220+
بالا
مرگ تلخ النا کوچولو در روز تحصن پرستاران بیمارستانی در پایتخت موجب تشکیل پرونده در دادسرای جنایی و بازداشت یک پزشک و دو پرستار شد.

حادثه 24 - مرگ تلخ النا کوچولو در روز تحصن پرستاران بیمارستانی در پایتخت موجب تشکیل پرونده در دادسرای جنایی و بازداشت یک پزشک و دو پرستار شد.

ساعت ۷:۲۰ صبح نهم آذر، مردی جوان در حالی که دختر ۶ ماهه‌اش را در آغوش گرفته بود، به همراه همسرش راهی بیمارستان مفید تهران شد. النا تب بالایی داشت و بی قراری می‌کرد. آنها وقتی به بیمارستان رسیدند که پرستاران در حیاط بیمارستان جمع شده و به نظر می‌رسید که تحصن کرده‌اند. اعتراض آنها به خاطر کارانه‌هایشان بود؛ ظاهرا آنها در چند ماهه گذشته کارانه‌هایشان را دریافت نکرده بودند و به همین دلیل در حیاط بیمارستان تحصن و کارشان را تعطیل کرده بودند.

مرگ النا

پدر و مادر النا کوچولو از میان جمعیت عبور کردند و به قسمت تریاژ رفتند تا دخترشان را در بخش اورژانس بستری کنند. اما نه پزشکی در بخش تریاژ کودکان وجود داشت و نه پرستاری. این در حالی بود که حال کودک رو به وخامت می رفت و کمی بعد النا به دلیل تب شدید به کما رفت. النا در مقابل چشم پدر و مادرش در حال پر پر شدن بود و در این شرایط پرستاران همچنان در حیاط بیمارستان به تحصن خود ادامه دادند؛ حتی پزشکان و متخصصان بخش اورژانس نیز به دختر کوچولو توجهی نمی‌کردند. حدود یک ساعت از حضور پدر و مادر النا در بیمارستان می‌گذشت تا اینکه وی سرانجام پذیرش شد، اما دیگر جانی در بدن نداشت و قلب دختر کوچولو از تپش ایستاده بود. هرچند کادر درمان عملیات احیا را روی دختر ٦ ماهه انجام دادند اما تلاش‌ها بی‌فایده بود و النا کوچولو تسلیم مرگ شد. در این شرایط بود که گزارش مرگ النا ۶ ماهه، به قاضی محمد مهدیبراعه بازپرس جنایی تهران اعلام شد و او دستور تحقیقات ویژه در این پرونده را صادر کرد.

تیم جنایی در گام نخست به تحقیق از پدر النا پرداخت. او گفت: دخترم مریض بود و تب و لرز داشت که همراه همسرم او را به بیمارستان منتقل کردیم اما کسینبود که فرزندم را پذیرش کند. کسی کاری برای دخترم انجام نداد چون تحصن کرده بدند و به همین دلیل ما از مقصران مرگ دخترمان شکایت داریم و آنها باید مجازات شوند.

تحقیقات در بیمارستان مفید

بررسی‌های اولیه تیم جنایی حکایت از اهمال کاری می‌داد چرا دست‌کم ٢٠ دقیقه کسی به وضعیت بیمار توجه نکرده بود، حال آنکه وی حال وخیمی داشت. در این شرایط بازپرس جنایی تهران دستور شناسایی مقصران مرگ کودک را صادر کرد. در نخستین گام، تیم جنایی به بازبینی دوربین های مداربسته بیمارستانپرداخت. آنطور که تصاویر نشان می‌داد پدر و مادر و کودکشان حدود ۲۰ دقیقهپشت درهای بخش تریاژ فاقد پرستار و پرسنل بوده و توجهی به النا و وضعیتوخیم او نشده بود. از سویی دوربین ها نشان می داد که رئیس مرکز اورژانس و پزشک اورژانس نیز در بیمارستان حضور دارند اما تلاش می‌کنندپرستاران را به بخش برگردانند.

بازداشت پزشکان بیمارستان مفید

اولین فردی که به دستور بازپرس جنایی تهران بازداشت شد، رئیس مرکز اورژانس بود. وی پزشک متخصص طب کودکان بود اما در انجام وظیفه‌اش مرتکب قصور شده بود. به جز رییس اورژانس، دو پرستار تریاژ که زن و مردی جوان هستند، در زمان پذیرش کودک ۶ ماهه در تحصن بوده و وظیفه قانونی‌شان را انجام نداده بودند که آنها نیز بازداشت شدند. از سوی دیگر رئیس بیمارستانو سرپرستار اورژانس نیز به صورت موقت بازداشت شدند اما از آنجایی که دوربین ها نشان می داد رئیس بیمارستان و سرپرستار در حال تلاش برایبرگرداندن پرستاران به محل خدمت خود بودند، آنها به قید وثیقه ضمانت شدند. رئیس بیمارستان اصرار داشت که صبح روز حادثه تلاش کرده تا پرستاران را به محل کارشان برگردانند و خبر از وخامت حال نوزاد جان باخته نداشته است. همچنین سرپرست اورژانس نیز مدعی شد زمان حادثه ازرئیس بیمارستانبرای شرکت در مراسمی مرخصی گرفته است اما در بررسی های دوربین ها مشخص شد وی زمان حادثه در بیمارستان بوده است و در انجام وظیفه‌اش که آموزش و توجیه پزشک اورژانس است کوتاهی کرده است. در این حادثه مسئول تغییر شیفت پرستاران هم برای تحقیق به دادسرا احضار شده است. چرا که او به صورت دقیق مشخص نکرده بود که چه کسی در بخش تریاژ بایدحضور داشته باشد.

آخرین دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران، انتقال جسد النا کوچولو به پزشکی قانونی است تا علت اصلی مرگ وی مشخص شود. تحقیقات در این پرونده به صورت ویژه ادامه دارد تا زوایای پنهان آن آشکار شود.

ارسال نظر